Uczestnicy programu Erasmus+ z projektu „After-school clubs to increase motivation and prevent dropout” mieli okazję dziś poznać uczniów z pozostałych krajów partnerskich: Grecji, Bułgarii, Litwy i Turcji. Gospodarze przygotowali atrakcyjny program powitania gości z narodową muzyką grecką i tańcami. Następnie wspólnie zwiedzaliśmy szkołę, wręczyliśmy prezenty naszym gospodarzom oraz nagrody dla twórców zwycięskiego logo projektu.
Uczestnicy z każdego kraju otrzymali od naszych greckich przyjaciół pamiątkowe upominki.
Uczniowie i nauczyciele wzięli osobno udział w warsztatach na temat wzmacniania poczucia tożsamości oraz przybyli do cetrum informacji Nestos Delta, aby dowiedzieć się o prowadzeniu szkolnego klubu edukacji ekologicznej, gatunkach roślin i zwierząt występujących w delcie rzeki Nestos, przepływającej przez obszar Keramoti i Kawali, obejrzeli film w języku angielskim o faunie i florze tego obszaru, a na koniec czekały na nich warsztaty z edukacji na temat środowiska naturalnego, w związku z czym udali się razem z przewodnikiem i opiekunami do pobliskiego lasu.Trzeci dzień pobytu grupy uczniów i nauczycieli z programu Erasmus+ upłynął w dużej mierze na zwiedzaniu. Zobaczyliśmy starożytne miasto Philipi, utworzone przez Filipa II Macedońskiego, ojca Aleksandra Wielkiego, gdzie między innymi był więziony św. Paweł Apostoł. W późniejszych wiekach miasto stało się ośrodkiem chrześcijaństwa z siedzibą arcybiskupa i czterema bazylikami. Swego czasu stanowiło bramę łączącą ówczesną Europę z Azją. W czasach rządów cesarza Oktawiana miasto rozwinęło się, wzbogacając kulturę helleńską o nowoczesne rozwiązania infrastruktury: łaźnie z podgrzewaną wodą, toalety, sklepy, mury obronne, akropol oraz monumentalny amfiteatr.
Następnie zwiedzaliśmy najsłynniejszą w regionie winnicę z własną galerią, w której znajdują się prace artystów – twórców oryginalnych etykiet.Następnie zwiedzaliśmy najsłynniejszą w regionie winnicę z własną galerią, w której znajdują się prace artystów – twórców oryginalnych etykiet.
Ostatnim punktem wczorajszego zwiedzania była olbrzymia jaskinia Aggitis River Cave z niesamowitymi naciekami krystalicznymi i wapiennymi – stalaktytami, stalagmitami i stalagnatami.
A wieczorem, po zameldowaniu w hotelu Galaxy w mieście Kawala, eksplorowaliśmy sąsiadujące z nim uliczki, napawając się urokami miasta portowego nocą.Czwarty dzień pobytu w Grecji uczniów z programu Erasmus+ zaowocował rejsem statkiem z miasteczka portowego Ouranoupoli wokół świętej góry Athos, gdzie znajduje się 20 suwerennych klasztorów, o wielkiej wartości religijnej dla całego wschodniego świata chrześcijańskiego, nazywanego przez niektórych wschodnim Watykanem. Świętą górę mogą odwiedzać tylko mężczyźni. Dziennie maksymalnie 120 osób. Statki z kobietami na pokładzie nie mogą podpływać bliżej niż 500 metrów od brzegu.
Po trzygodzinnym rejsie popłynęliśmy promem na kolejną wyspę, gdzie znajdują przejrzyste wody Drenii, Amoulianni.W niedzielę 16 czerwca 2019 r. uczniowie z programu Erasmus+ ostatni raz brali udział we wspólnych działaniach przewidzianych w programie pobytu. Dzień rozpoczął się dla nas od podsumowania naszych działań i wręczenia certyfikatów za udział w II meetingu krajów partnerskich, w projekcie pt. „After-school clubs to increase motivation and prevent dropout”. Poznaliśmy też miejsca o wartości historycznej, niezwykle ważne dla mieszkańców miasta Kawala. Pierwszym punktem programu była wizyta w muzeum tytoniu, na uprawie i handlu którego oparta była cała wcześniejsza gospodarka miasta. Następnie zwiedziliśmy dom i imaret (obecnie hotel) paszy Muhammada Alego, wicekróla Egiptu, który był ważną postacią dla regionu jako wielki fundator i darczyńca. Imaret był w przeszłości szkołą kształcącą imamów (muzułmańskich przywódców religijnych).
Ostatnim punktem programu była wyprawa na ruiny zamku, górującego nad miastem, gdzie po raz ostatni moglibyśmy podziwiać przepiękną panoramę Kawali.
Natomiast wieczorem w rodzinnej atmosferze biesiadowaliśmy przy wspólnym stole przy tradycyjnej greckiej muzyce i tańcach.
Ze wzruszeniem żegnaliśmy się z gospodarzami i przyjaciółmi ze szkół partnerskich. Nasza młodzież nawiązała przyjaźnie ze swoimi zagranicznymi rówieśnikami i niezwykle emocjonalne okazało się dla nich to rozstanie.
Realizacja nadrzędnych celów projektu, jakimi są współpraca i rozwijanie kompetencji kluczowych, zwłaszcza komunikacji w języku obcym, jest niezwykle ważna do budowania przez młode pokolenie przyszłej Europy opartej na wspólnych wartościach.